![]() |
| Fra: http://www.lolbrary.com/post/17751/when-comforting-a-grammar-nazi/ |
Jeg laver selv masser af fejl i såvel skrift som tale, så jeg er ikke i kategorien "Jeg dømmer dig, når du staver forkert", men jeg må indrømme, at jeg bemærker fejl, og hvis jeg mener, det er vigtigt ELLER hvis jeg kender afsenderen, så kommer jeg med min imaginære røde kuglepen.
Dem, der generer mig mest, er:
- for/får
Som i: "jeg håber, du for en dejlig dag!" - jeg/mig
Som i: "så er der booket billetter til min mand og jeg" (Husk: Man skal kun bruge "XX og jeg", hvis det er korrekt at sige "jeg". Og man vil aldrig sige "... booket billetter til jeg" - hans/sin
Som der - sorry to say - er en regionsforskel på. Jyder laver bare flere fejl i denne kategori. - sgu/sku/squ/sq
Ordet er afledt af "så gud", så det hedder S-G-U. Ikke nogen af de andre forfærdelige stavemåder.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar